Konsten att slakta en tröja

Min lärare hade tagit med sig en bok idag som hon tyckte att jag skulle låna. Den heter Do Redo - Konsten att slakta en tröja. Jag har nu bläddrat igenom den x-antal gånger och snart läst ut den på bara några timmar. Den är helt fantastisk och det känns dom att den är skriven direkt till mig! Det är precis sånt här jag älskar! Det är fascinerande att min lärare på så kort tid har greppat precis vem jag är och vad jag gillar.

Så, nu tycker jag att alla ni som älskar pyssel, handarbete och kläder ska läsa den här boken. Jag kan garantera att inspirationen kommer att flöda. Så här lyder föroden;

image364

"Do Redo - Gör nytt av gammalt
Do Redo - Inspireras av traditionen och gör det modernt
Do Redo - Gör och gör om. Ge inte upp!


Den här boken vill inspirera till lusten att göra - Do!
Ta en gammal ylletröja, tvätta den varmt och gör något nytt. Låt dig inte hämmas av regler och måsten utan låt händerna visa vägen och tankarna följa med. Klipp till med saxen och sätt igång. Det blir alltid något, även om det blir något annat än vad du först tänkt. Inspiration finns överallt; på tv, på gatan, i butiken... och glöm inte muséerna. Att se hur man gjorde förr ger mängder av idéer.

Med kläder förstärker man sin egen person, sin identitet. Med kläder kan man leka, byta stil, bli en annan person. Vi vill visa hur lätt det är att göra själv. Hur man med handarbetstekniker, som människor använt i tusentals år, kan göra nytt av gamalt. Och du kan vara säker på att ingen annan har ett plagg som ditt.

Det är roligt att handarbeta. Och bra för själen. Nya idéer föds ofta när händerna är sysselsatta. Det behöver inte gå fort. Glöm inte att njuta under tiden, men glöm gärna alla prestationskrav - allt är tillåtet!"


Det roliga är att jag precis håller på med ett projekt i skolan där jag åtevinner en gammal klänning och gör om den till en ny, modern variant. Jag blev så kär i boken så jag var tvungen att köpa en egen. Gör det du med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback